Menu

Koncepcja Marii Montessori

Koncepcja pedagogiczna Marii  Montessori obejmuje cały rozwój dziecka, poczynając od narodzenia aż do wkroczenia w wiek dorosły. Jej pedagogika jest bezpośrednio skierowana na dziecko wraz z jego potrzebami, na jego spontaniczność, aktywność oraz dążenie do niezależności od dorosłych.

Celem metody Marii Montessori jest przygotowanie wychowanka do samodzielnego życia przez wspieranie jego potencjalnych możliwości. Twierdziła bowiem, iż dziecko ma własny, naturalny plan rozwoju, aktywizowany przez środowisko wychowawcze.

,,Pomóż mi to zrobić samemu" z tą prośbą zwróciło się kiedyś dziecko do Montessori. To życzenie podawała później często jako główną myśl swojej koncepcji wychowania.

 

Aby w pełni zrozumieć koncepcję Marii Montessori, nie można zapomnieć o:

  • Grupach dzieci wymieszanych wiekowo dają możliwość rozwijania umiejętności według własnego tempa, a nie tempa narzuconego przez rówieśników. Wymieszana wiekowo grupa przypomina naturalną grupę, np. rodzinę, każdy jest potrzebny, bez względu na wiek i zainteresowania. Pozwala to też na to, aby dzieci młodsze obserwowały dzieci starsze i mogły od nich czerpać inspiracje oraz uczyć się poprzez naśladowanie, natomiast dzieci starsze pomagają młodszym, ćwiczą to, czego się już nauczyły, wzmacniając wiarę we własne siły. Uczą się też wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka.
  • wolnym wyborze - Dzieci mają prawo do samodzielnego wyboru przedmiotu pracy, miejsca i czasu jej wykonywania. Rozwijają przy tym umiejętność podejmowania decyzji, planowania i organizacji pracy oraz respektowania wolności innych dzieci i nauczyciela.
  • dobrze przygotowanym otoczeniu - odgrywa kluczową rolę. Wspomaga ono w pełni harmonijny rozwój osobowości dziecka - sprawia, że czuje się ono szczęśliwe i radosne; szybko i chętnie się uczy. Na przygotowane otoczenie składają się: odpowiednio wyposażona sala, opracowane pomoce rozwojowe, specyficzna rola opiekuna. W dobie proponowanych "pomysłów na nudę" (telewizja, komputer itp.) nasyconych silnymi bodźcami, atrakcyjna dla dziecka zaczyna być prostota przygotowanego otoczenia. Drewniane, lekkie meble, ograniczona ilość pomocy wykonanych głównie z drewna, dywaniki zakreślające własną przestrzeń okazują się być odpowiedzią na ukryte pragnienia dziecka. Otoczenie montessoriańskie to miejsce, w którym dziecko może zaangażować ręce, umysł, zmysły, gdzie wszystko jest w zasięgu jego ręki i nie zagraża jego bezpieczeństwu. Regały i półki są ustawione w taki sposób, aby dzieci mogły swobodnie do nich sięgnąć.
  • Lekcjach Ciszy - w rozumieniu Montessori nie jest tylko przeciwieństwem hałasu, głośnych dźwięków, ale otwiera nowy rodzaj aktywności - aktywności wewnętrznej. Specjalnie opracowane przez M. Montessori ćwiczenia ciszy pomagają dziecku odkryć ciszę i zafascynować się nią, ułatwić skupienie, a także nauczyć się wyciszenia, by dać możliwość wypowiedzenia się innym i podporządkowania wspólnie ustalonym zasadom w grupie. Mały człowiek wbrew pozorom pragnie ciszy i czerpie z niej pożytek. Pozwala mu ona uporządkować się i wzmacnia go. Dzięki tym ćwiczeniom dzieci stają się odprężone i spokojne.
 

Kalendarz wydarzeń

Wrzesień 2014
P W Ś C P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5